De financiële voordelen van elektrisch rijden

De financiële voordelen van een elektrische wagen

Elektrische auto’s zijn in Vlaanderen vrijgesteld van Belasting op de Inverkeerstelling (BIV) en verkeersbelasting. Wallonië en Brussel hanteren vaste minimumbedragen: 82,10 euro verkeersbelasting en 61,50 euro BIV.

Vennootschappen en eenmanszaken genieten dezelfde voordelen. De aankoopprijs/leasingprijs van een elektrische wagen is bovendien fiscaal zeer interessant: samen met onderhoud, nazicht, banden en gebruik kan die 100% ingeboekt worden. De laadkost (de effectieve stroomprijs aan de laadpaal) mag 75% ingebracht worden en de geïndexeerde solidariteitsbijdrage bedraagt voor een elektrische bedrijfswagen het minimum.

Om de transitie van fossiele brandstof naar een elektrisch wagenpark sneller te realiseren, genieten zowel particulieren als ondernemingen diverse premies.

Fleet4Eco volgt de (soms wijzigende) actuele situatie op de voet, net zoals accountants en pers dat doen. De tendens om de CO2-uitstoot als maatstaf te hanteren om te belasten (‘de vervuiler betaalt’) pleit voor elektrisch rijden: de CO2-uitstoot van een elektrische auto bedraagt … nul.

Het gebruik en de onderhoudskosten van een elektrische auto

U merkt elke maand dat u met een elektrisch voertuig onderweg bent. Even naar het saldo van uw bankrekening kijken, volstaat. Of gewoon de motorkap lichten: wat er niet zit, kan niet verslijten en hoeft niet onderhouden te worden. Heel wat van de traditionele kosten op uw periodieke onderhoudsfactuur mag u schrappen omdat die onderdelen geen deel uitmaken van een elektrisch voertuig. De cleane technologie vraagt minder en kost dan ook minder.

De prijs per kilometer van een elektrisch voertuig

Elektrische wagens zijn er ondertussen in uiteenlopende modellen en iedereen rijdt er op zijn of haar manier mee. Wie een grootverbruiker is aan de pomp, zal wellicht ook sneller aan de laadpaal moeten. Het vermogen (aantal kWh) dat nodig is om x aantal kilometer te rijden, is – omgekeerd – ook het vermogen dat u na dat aantal kilometer terug moet opladen om opnieuw meer bereik te krijgen.

U betaalt daarvoor de stroomprijs. Bij een snel laadstation onderweg verschilt die van wat u thuis betaalt en bedrijven genieten vaak goedkopere elektriciteitstarieven. Richtinggevend kunnen we de verhouding – bij benadering en afhankelijk van specifieke omstandigheden – als volgt omschrijven:

Oplaadstation op het bedrijventerrein = 0.15 euro per kWh
Oplaadstation thuis = 0.25 euro per kWh
Oplaadstation onderweg = 0.35 euro per kWh

Fleet4Eco heeft geen glazen bol en we kunnen het hier enkel over gemiddelden hebben, maar afhankelijk van het aantal afgelegde kilometer op jaarbasis en het kWh-verbruik van uw elektrische wagen mag u de optelsom van het onderweg zijn met 50% verminderen. Een dieselvoertuig kost u per jaar aan de pomp dus dubbel zoveel als een elektrisch exemplaar.

De aankoopprijs van een elektrische wagen ligt toch hoger?

Dat klopt. En net dat maakt de all-in-leasingformule van Fleet4Eco interessant. Wanneer u in onze leasingformule naast de elektrische auto ook de installatie van het laadstation, de lagere onderhoudskosten en de inzetbaarheid meetelt en dat alles in een overzichtelijk maandelijks bedrag vertaalt, wordt het plots concreet en interessant. Tel daar de fiscale troeven bij en maak de complete afweging of laat uw accountant dat doen: de balans zal altijd in het voordeel van de elektrische wagen kantelen.

« Terug naar overzicht