De praktische kant van elektrisch rijden

De actieradius van een elektrische auto volstaat ruim

Hoe graag we het ook willen en hoe lang het soms ook lijkt: de afstand Oostende-Brussel bedraagt 100 kilometer. Nog 100 erbij en het hart van de Ardennen is bereikt. Belgische afstanden lijken wel gemaakt voor elektrisch rijden. En we mogen een kat een kat noemen: de tijd dat één batterijlading net voldoende was om de straat uit te rijden, ligt ver achter ons.

De recente elektrische wagens rijden moeiteloos 200 tot 300 kilometer ver. Tesla trekt dat tegenwoordig op naar 600 kilometer. Dat rijbereik stijgt nog elke keer er nieuwe modellen op de markt komen.

Maak uzelf niets wijs: wie in België verder dan 50 kilometer van zijn werk woont, is een uitzondering. We leggen veel minder afstand af dan we denken. En net zoals we ondertussen onze smartphones en laptops ‘uit gewoonte’ opladen, doet de bezitter van een elektrische wagen dat thuis of aan de laadpaal op het werk ook.

Heel veel is dus ‘wennen aan de nieuwe situatie’. Net zoals de eerste benzinemotoren honderd jaar geleden, heeft ook de elektrische motor tijd nodig om zich in de geest van de gebruiker te nestelen en vertrouwen op te wekken.

Hoeveel laadpalen staan er in Europa?

‘Oké, maar wat als we eropuit trekken …?’ Wel, dan is dat geen enkel probleem. Oostende-Luik is goed voor net iets meer dan 200 kilometer en tussendoor opladen hoeft niet. Langs Europese wegen komen er in sneltempo laadstations bij. Meer dan 100.000 zijn er ondertussen en dan hebben we het enkel over de laadpalen die publiek toegankelijk zijn. Dankzij Fleet4Eco vindt u die openbare laadstations probleemloos.

Via Fleet4Eco gebruikt u een app die elke elektrische laadpaal aanwijst. Dankzij regelmatige updates blijft het overzicht actueel en juist. Het grote voordeel van elektrisch-geconnecteerde netwerken is dat u meteen ziet welke laadpaal gebruikt wordt, of welke functies beschikbaar zijn aan welke prijs.

Via de all-in leasingformule van Fleet4Eco is ook het effectieve opladen een fluitje van een cent. Via de app, een laadpas of een QR-code wordt alles juist en vlot afgehandeld. Net zo makkelijk al u tegenwoordig zonder stoppen door de tolhuisjes rijdt, laadt u onderweg uw wagen op. Het enige verschil is dat u daarbij wel nog even aan de laadpaal moet stoppen. Maar meer is het niet: kabel inpluggen en het laadproces starten via laadpas of app. De afrekening gebeurt automatisch, net als het laden zelf.

Een volle autobatterij

De laadsnelheid varieert. En wordt elk jaar korter. De allersnelste laadpalen, aangesloten op een stevig elektriciteitsnet, kunnen in een kwartier probleemloos 100 kilometer rijbereik toevoegen aan de actieradius van je elektrische wagen. Gebruik je thuis de stekker in het stopcontact – niet aan te raden! – dan heb je voor dezelfde 100 kilometer wellicht een halve dag nodig.

Openbare laadstations beschikken over voldoende laadvermogen om in de tijd van een middagmaal probleemloos de nodige kilometers te laden.

Een laadstation bij u thuis

De verleiding bestaat: de stekker in het stopcontact steken en laden maar. Niet doen. Uw huis-tuin-en-keuken-elektriciteitsnet is niet voorzien op de laadcapaciteit van een elektrische autobatterij. Kies voor een veilig, betrouwbaar en bedrijfszeker laadstation dat specifiek met dat doel geïnstalleerd wordt en bespaar uzelf kopzorgen.

Net zoals elektrische auto’s komen ook laadstations in soorten en maten. Van 3.7 kW tot 22kW, waarbij het niet hoeft gezegd dat die laatste sneller meer vermogen naar de autobatterij sturen dan die eerste.

De kostprijs van een thuislaadstation is bij Fleet4Eco inbegrepen in de leasingformule. Het verbruik wordt geregistreerd en eventueel doorgerekend aan de werkgever die uw leasingwagen ter beschikking stelt.

Een laadpaal op het werk

De stroomprijs ligt voor ondernemingen en bedrijven doorgaans lager, wat van een laadsessie tijdens de kantooruren een interessante optie maakt. Grote verbruikspieken worden binnen de perken gehouden door slimme technologie die meerdere laadstations ‘dirigeert’. Daarbij wordt de aanwezigheid van zonnepanelen bijvoorbeeld mee in rekening genomen.

« Terug naar overzicht